نقش ورزش در شکوفایی سلامت و اقتصاد جامعه

زندگی‌ شهری و مدرن معمولا سلامت شهروندان را با تهدیدات مختلف مواجه ساخته است. معمولا شهرنشینی و مشغله‌های فراوان در جوامع صنعتی باعث می‌شود شهروندان نشاط و سرزندگی لازم را از دست بدهند و بیشتر به افراد عبوث، خسته و گرفته تبدیل شوند که اعصاب و روان آرامی ندارند.

 به همین دلیل امروزه یکی از مهمترین راهکارها برای تقویت سرزندگی و نشاط افراد و بهبود سلامت جوامع توجه و اهتمام به ورزش است. در کشورهای توسعه یافته  سرمایه‌گذاری‌های کلانی در ورزش صورت می‌گیرد و دولت‌ها نیز از ورزش حمایت جدی می‌کنند. زیرا به هر میزانی که به سلامت جوامع توجه شود به همان میزان نشاط سرزندگی و کارایی افراد نیز بالاتر رفته و میزان بزهکاری‌ها و جرم‌ها کاهش می‌یابد.

اما واقعیت این است که ورزش تنها به این دلیل که می‌تواند به تقویت سلامت جوامع کمک کند اهمیت ندارد بلکه ورزش به یکی از صنعت‌های پر در آمد جهان تبدیل شده است. درواقع ورزش، ارتباط مستقیم با رشد و شكوفايي اقتصادی جوامع نیز دارد.

 صنعت ورزش، اثرات مستقيم و ملموسي در حوزه‌هاي مسایل اقتصادي و اجتماعي مانند افزايش توليد ناخالص داخلي(GDP)، كاهش هزينه‌هاي بهداشتي و درماني و كاهش آمار بزهكاري و ... به همراه دارد.

 به همین دلیل بسیار از کشورها  با صدور فن‌آوري ورزشی به ديگر كشورها توانسته‌اند سود قابل ملاحظه‌اي بدست آورند. اين فن‌آوري  شامل صدور انواع تجهيزات ورزشي و صدور ورزشكاران و مربيان ورزشي به ساير كشورها است كه با اين كار موفق شده‌اند ضمن افزايش اشتغال و ارز آوري  باعث توسعه اقتصادي در كشور خود شوند. به عنوان مثال کشور سویس سالانه بیش از چهل میلیارد دلار از ورزش اسکی درآمد دارد.

بنا بر این ورزش در جهان به عنوان يك صنعت پول ساز و جذاب مي‌تواند بسياري از مشكلات اقتصادي و فرهنگي هر جامعه‌اي را بهبود ببخشد. همچنین نباید فراموش کرد که در تقویت ورزش هر کشور مولفه‌های بسیاری از جمله سرمایه‌گذاری و حمایت مالی، توسعه نهادها، حمایت‌های دولتی، سازماندهي و هدايت هواداران، بخش رسانه‌ای، نیروی انسانی، امکانات و فضاهای ورزشی، توسعه حقوقی و قانونی و توسعه علمی پژوهش، نقش محوري و اساسي دارند.

 


6.1.9.0
گروه دورانV6.1.9.0